ΑνακοινώσειςΔελτία ΤύπουΕνημέρωση

Ενημερωτική συνάντηση για την αποκατάσταση της κατολίσθησης στο δρόμο Τριλόφου – Πλαγιαρίου

Συνάντηση με εκπροσώπους φορέων και συλλόγων των κοινοτήτων Τριλόφου και Πλαγιαρίου διοργάνωσε χθες ο δήμος Θέρμης. Σκοπός ήταν να ενημερωθούν για τις εξελίξεις γύρω από το μείζον θέμα της αποκατάστασης της κατολίσθησης στο δρόμο (οδός Περικλέους) που συνδέει τις δύο κοινότητες, η οποία προκλήθηκε από την καταρρακτώδη νεροποντή της 21ης Μαΐου 2020. Η ενημερωτική συνάντηση έγινε στο αμφιθέατρο του λυκείου Μίκρας, στον Τρίλοφο, παρουσία πενήντα ατόμων, με τήρηση όλων των υγειονομικών κανόνων (μάσκες, αποστάσεις, αντισηπτικά). Παρόντες ήταν η αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης Βούλα Πατουλίδου, καθώς η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας έχει την αρμοδιότητα για την αποκατάσταση των ζημιών, ο δήμαρχος Θέρμης Θόδωρος Παπαδόπουλος, αντιδήμαρχοι, δημοτικοί και τοπικοί σύμβουλοι κ.ά.

Οι έως τώρα ενέργειες του δήμου:

Εισαγωγικά, ο δήμαρχος Θέρμης εξήγησε ότι ο δήμος, αν και δεν έχει την αρμοδιότητα για το συγκεκριμένο έργο, από την πρώτη στιγμή προέβη σε όλες τις αναγκαίες ενέργειες προκειμένου να περιορίσει την έκταση των ζημιών, να διασφαλίσει την ασφαλή μετακίνηση των κατοίκων και να δρομολογήσει τις διαδικασίες για την αποκατάσταση της αστοχίας το ταχύτερο δυνατόν.

Στο πλαίσιο αυτό, όπως εξήγησε ο κ. Παπαδόπουλος, η διοίκηση του δήμου συγκέντρωσε τα στοιχεία από το σύνολο των καταστροφών τις οποίες υπέστησαν και άλλες κοινότητες (Καρδία, Θέρμη, Ν. Ραιδεστός, Ν. Ρύσιο, Ταγαράδες, Αγία Παρασκευή) και υπέβαλε αίτημα προς την ΠΚΜ προκειμένου οι πληγείσες περιοχές, συμπεριλαμβανομένου και του δρόμου που συνδέει τον Τρίλοφο με το Πλαγιάρι, να κηρυχθούν σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας το οποίο και έγινε δεκτό. Η κίνηση αυτή ήταν αναγκαία προκειμένου οι βλάβες να αποκατασταθούν το συντομότερο δυνατό, παρακάμπτοντας τις συνήθεις χρονοβόρες διαδικασίες, αλλά και για να βρεθούν οι αναγκαίοι πόροι.

Την επομένη της σφοδρής νεροποντής κάλεσε ειδικούς μηχανικούς προκειμένου να ελέγξουν το σημείο της κατολίσθησης και να προτείνουν τις αναγκαίες παρεμβάσεις. Έπειτα από υποδείξεις τους, ως πρώτο άμεσο μέτρο αποφασίστηκε ο αποκλεισμός της οδού Περικλέους και η πλήρης απαγόρευση διέλευσης οχημάτων και πεζών καθώς υπήρχε άμεσος και σημαντικός κίνδυνος νέας κατολίσθησης. Αμέσως μετά ο δήμος προχώρησε σε εκτροπή της κυκλοφορίας, μέσω παρακαμπτηρίων οδών οι οποίες ασφαλτοστρώθηκαν και τοποθετήθηκαν και πινακίδες οδοσήμανσης στα σημεία εκτροπής της κυκλοφορίας.

Ο δήμος Θέρμης προχώρησε επίσης άμεσα στις πρώτες παρεμβάσεις στην περιοχή της κατολίσθησης του δρόμου, εκτρέποντας τα όμβρια ύδατα από το σημείο στο οποίο υπήρξε η αστοχία, ώστε να διευκολυνθούν οι εργασίες αποκατάστασης, αλλά και για να προστατευτούν τα δίκτυα αγωγών κοινής ωφέλειας (φυσικού αερίου, τηλεπικοινωνιών, αποχέτευσης κ.ά.) τα οποία διέρχονται από εκεί.

Αιτίες της κατολίσθησης και εργασίες αποκατάστασης:

Στη συνέχεια, οι αρμόδιοι μηχανικοί οι οποίοι μελέτησαν το σημείο της κατολίσθησης, παρουσίασαν με κάθε λεπτομέρεια τους λόγους που οδήγησαν στην αστοχία, τις παρεμβάσεις οι οποίες έγιναν αυτούς τους τέσσερις μήνες, καθώς και τους πιθανούς τρόπους αποκατάστασης του δρόμου.
Σύμφωνα με τα συμπεράσματα της αυτοψίας τους ο συγκεκριμένος δρόμος έγινε πριν από σαράντα και πλέον χρόνια και ως βασική αιτία της αστοχίας ήταν ότι για την κατασκευή του αναχώματος χρησιμοποιήθηκαν ακατάλληλα εδαφικά υλικά, ενώ διαπιστώθηκε η χρήση ακόμη και μπάζων και πλαστικών.

Εξήγησαν ότι στο διάστημα αυτό έγιναν εργασίες για την προσωρινή προστασία του επιχώματος πάνω στο οποίο εδράζεται ο δρόμος και την ανάσχεση του φαινομένου της κατολίσθησης. Κατασκευάστηκαν κατάλληλα αναχώματα ώστε σε ενδεχόμενη νέα βροχόπτωση τα όμβρια ύδατα να εκτραπούν απευθείας στο ρέμα, μακριά από το σημείο της αστοχίας για να μη προκληθεί νέα κατολίσθηση η οποία θα έθετε σε κίνδυνο την ευστάθεια του επιχώματος και την ακεραιότητα των δικτύων κοινής ωφέλειας που διέρχονται από αυτό. Στη συνέχεια, δε, τα αναχώματα αντικαταστάθηκαν με τοιχία σκυροδέματος ενώ τοποθετήθηκαν κιγκλιδώματα στη θέση της αστοχίας για την ασφάλεια των πεζών και φράχτες για την παρεμπόδιση της διέλευσης οχημάτων πριν και μετά το επίχωμα.

Παράλληλα, αναμένοντας τη σχετική έγκριση των πιστώσεων για την ανάθεση της πρώτης φάσης μελετών για τη διερεύνηση των αιτιών και των εναλλακτικών λύσεων διενεργήθηκαν τοπογραφική αποτύπωση της ευρύτερης περιοχής, γεωτεχνική έρευνα και έλεγχος ευστάθειας με γεωτρήσεις του υφιστάμενου επιχώματος και έλεγχος της στατικής και υδραυλικής επάρκειας του πλακοσκεπή οχετού.

Οι εναλλακτικές λύσεις:

Οι μελετητές μηχανικοί παρουσίασαν και τρεις εναλλακτικές λύσεις για την αποκατάσταση της αστοχίας. Η πρώτη περιλαμβάνει ενίσχυση του υπάρχοντος επιχώματος καθώς και του πλακοσπεπή οχετού, με παράλληλες εργασίες διευθέτησης και προστασίας της κοίτης του ρέματος. Η δεύτερη λύση προβλέπει την καθαίρεση του υπάρχοντος επιχώματος και του οχετού και την κατασκευή νέων με παράλληλη διευθέτηση της κοίτης του ρέματος.

Η δε τρίτη λύση περιλαμβάνει κατασκευή γέφυρας πλησίον του υπάρχοντος επιχώματος, σε συνδυασμό με νέα, βελτιωμένη χάραξη της οδού Περικλέους. Η νέα χάραξη της οδού θα είναι υπερυψωμένη στη θέση της γέφυρας σε σχέση με την υφιστάμενη οδό ώστε να μειωθεί η απότομη κλίση που έχει σήμερα ο δρόμος και να βελτιωθούν οι συνθήκες για την αποστράγγιση της οδού. Θα έχει διευρυμένο πλάτος κυκλοφορίας και μεγάλα πεζοδρόμια εκατέρωθεν, με στηθαία ασφαλείας κατά τους σύγχρονους κανονισμούς για την ασφαλή κυκλοφορία οχημάτων, βαρέων οχημάτων και πεζών.

Επίσης θα προβλεφθεί η κατασκευή δικτύου αποστράγγισης της οδού από τα όμβρια και η διοχέτευσή τους στο ρέμα κατάντη της γέφυρας ώστε να αποφευχθεί η συγκέντρωση υδάτων στο κατάστρωμα όπως συμβαίνει σήμερα σε περιπτώσεις ισχυρής βροχόπτωσης. Κατά τη διάρκεια των εργασιών κατασκευής της γέφυρας ο υφιστάμενος αγωγός αποχέτευσης θα παραμείνει σε λειτουργία, αλλά μετά την ολοκλήρωση των εργασιών θα αναρτηθεί νέος αγωγός αποχέτευσης ο οποίος θα συνδεθεί στο υφιστάμενο δίκτυο, παρακάμπτοντας τον παλιό αγωγό με κατάλληλα φρεάτια. Παράλληλα, με την ολοκλήρωση της κατασκευής της γέφυρας θα καθαιρεθεί το επίχωμα και ο υφιστάμενος πλακοσκεπής οχετός ώστε να ελευθερωθεί η κοίτη του ρέματος. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των μελετητών μηχανικών, το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης του έργου προσδιορίζεται σε περίπου 15 έως 18 μήνες.

Ο δήμαρχος Θέρμης είπε πως κατά τη γνώμη του, η καλύτερη, ασφαλέστερη και μακρόπνοη λύση από τις τρεις προτεινόμενες είναι αυτή της κατασκευής γέφυρας. Τόνισε πως το θέμα θα συζητηθεί στο δημοτικό συμβούλιο και επανέλαβε ότι “η αρμοδιότητα για την κατασκευή του έργου ανήκει στην ΠΚΜ με την οποία συνεργαζόμαστε στενά ώστε να γίνει το έργο τα ταχύτερο δυνατό”. Σημείωσε πως ο δήμος θα είναι δίπλα στις υπηρεσίες της Περιφέρειας και θα διαθέσει τις τεχνικές υπηρεσίες του ώστε να βοηθήσει στην επίβλεψη του έργου.

Η αντιπεριφερειάρχης κ. Πατουλίδου είπε πως “από την πρώτη στιγμή υπήρξε στενή συνεργασία με το δήμο Θέρμης. Κηρύχθηκε η περιοχή σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας κι αυτό μας δίνει τη δυνατότητα να τρέξουμε γρήγορα τις διαδικασίες”. Ανέφερε, παράλληλα, ότι από μέρα σε μέρα υπογράφεται η απόφαση για τη διάθεση των περίπου 2,6 εκατ. ευρώ που απαιτούνται για την αποκατάσταση του δρόμου.

Leave a Reply